Linkies

shoutmix

Java

Cursor

Madah Mutiara

.

.

Tuesday

Pembelajaran Teknik Permulaan Edit Video Dengan Sony Vegas Pro 12


Setelah beberapa bulan tidak mengambil tahu mengenai edit video, saya hampir lupa separuh daripada pembelajaran sebelum2 ni... Bukan apa, saya selalu mengedit gambar guna Adobe Photoshop CS6 je.. Tapi, nasib baik saya ada basic sebelum2 ni.. Kalau tidak memang ketinggalan la dalam bab2 mengedit video.. Hihi, asas guna Windows Movie Maker je dulu.. baru guna yang advance punya.. Perisian edit video yang paling popular iaitu Sony Vegas Pro 12... Tapi, bila tengok paparan/ interface pun dah mula pening.. Banyak sangat fungsi2 yang ada tapi tak tahu kegunaannya... Hurmmm, kan bagus kalau tahu kebanyakan fungsinya.. ^_^

Baru-baru ini, saya banyak mengkaji fungsi Sony Vegas Pro 12 di dalam tutorial website2 video, youtube dan sebagainya.. Kalau nak tahu sendiri fungsinya memang susah la.. Kena minta bantuan orang2 yang lebih pakar.. Selalunya saya tidak belajar secara direct dengan orang, tapi saya belajar hanya melalui website je.. Teknik penting yang saya cari dahulu ialah Slow Motion, Fade In/ Fade Out, Transitions, Video Fx/kesan visual dan sebagainya.. Ini adalah tutorial video yang paling bagus untuk permulaan..

Teknik Slow Motion

Teknik Fade In/Fade Out


Harap dapat mempelajarinya dengan lebih banyak lagi pada masa akan datang.. Sebenarnya, saya mengunakan perisian ni kerana saya adalah salah seorang editor website dalam bahagian video yang baru sahaja dipilih... Jadi, saya harapkan yang terbaik supaya dapat menjadi yang lebih baik.. :)

3 komen:

Santan Manis said... BALAS

nice sharing... btw SM done follow sini, jmput singgah ke blog kalau sudi :)

http://santanmanis.blogspot.com/2014/03/nostalgia-sangat-dengan-gula-gula-nie.html

Syahidah Fadilah said... BALAS

wahh, nak cube la t,, da lame nk blajar.. :)

Zik said... BALAS

@Syahidah Fadilah yeke? bgus la.. edit video ni best tau..perisian yg lain pun ad gak..Adobe Premier Pro CC.. tp lbih baik tumpu pd Sony Vegas Pro 12 ^_^

Post a Comment